AKU BUDAK 90-AN.SALAM RAMADAN 2017

SALAM RAMADAN 2017

Amboi kemain tajuk entry aku, budak 90-an kunun hehe hakikatnya memang pun aku dah dah agak tua  :D . Walaupun zaman kanak-kanak aku dah lama berlalu tapi masih ada lagi cebisan memori aku masa bulan ramadan zaman kecik-kecik dulu. Masa tu aku masih menetap di Kedah, then, masa aku nak masuk usia 7 tahun baru pindah ke Perak sebab aku bersekolah kat Perak. So, aku saja lah nak kenang-kenang kembali zaman aku berpuasa masa zaman budak-budak dulu hehe...

1)      Waktu berpuasa yang agak lama
Aku rasa sekarang ni waktu antara sahur dan berbuka puasa macam sekejap je. Pagi bangun sahur, solat subuh..siang buat apa yang patut, tup..tup..orang dah azan magrib hehe..Seingat akulah masa zaman aku kecik kemain lama nak tunggu waktu berbuka puasa. Sempat jugak aku murung sat sambil tunggu waktu berbuka puasa walaupun masa tu aku bukan puasa sangat pun hahaha biasalah budak umur 5-6 tahun.

2)      Mereng asyik nak ke kedai je..
Dekat rumah tokwan aku dulu ada kedai runcit. Aku, adik aku dan pak sedara aku yang lebih kurang sebaya usia rajin p beli roti bantal kat kedai pakcik karim namanya kalau tak silap akulah,,,aku pun dah lupa. Lagi satu ketagih nak beli air manik a.k.a air berkarbonat dalam botol kaca tebal tu. Sekarang ni setakat rm1..rm2 tu sekali beli je dulu aku rasa susah betul nak beli hahaha harga maybe tak sampai rm1 pun rasa mahal.

3)    Masalah termakan haha..Korang mesti pernah alami peristiwa macam aku haha..masa tu aku dah start puasa dah. Usia dalam 9 tahun gitu kot.Petang tu mak aku nak goreng bihun tak silap aku. Aku pun galak p dok sebelah mak aku. Bahan-bahan mak aku dah hiris semua siap dah letak dalam mangkuk. Sekali aku termakan lobak masin haha pastu mak aku tegur. Apa lagi aku buangkan lobak masin tu, sempatlah aku mengunyah dua tiga kali..haha

4)  Bawak bekal pegi sekolah. Masa tu aku darjah 1, biasalah kantin mesti tutup masa bulan puasa sebab sekolah aku semua student Islam. masa tu pakat bawa bekal berjemaah haha,aku dan kawan-kawan seriang ria aku makan depan cikgu pulak tu. Masa tu cikgu aku ok je siap teman makan lagi haha..Masa Darjah 2 memang taklah aku nak makan. Malu gila kot haha.


KALAU KORANG ADA PENGALAMAN BULAN PUASA YANG KELAKAR ATAU MEMANG TERKENANG-KENANG BOLEHLAH SHARE DEKAT RUANGAN KOMEN :)

SALAM RAMADHAN
Untuk semua..tak kisahlah korang lahir berapa puluhan pun haha..


You Might Also Like

3 comments

  1. Yang no 1 rasanya time kanak-kanak memang macam tu heheh sebab Mrs. A pun rasa lama gak asyik-asyik duklah tengok jam dah pukul berapa.

    Ramadhan Kareem Mrs. A ucapkan.

    BalasPadam