FOLLOWERS

Rabu, 13 April 2016

Ciri-ciri Memilih Sahabat Yang Baik

Assalamua’laikum..
Ciri-ciri Memilih Sahabat Yang Baik
Sumber: Google Image

Semua orang ada sahabat kan? Ataupun ada dalam kalangan kita sedang mencari sahabat. Mungkin bagi mereka yang baru berada di persekitaran baru contoh..baru bekerja di tempat baru atau ada dalam kalangan kita sejak kecil memang jenis tak berkawan.  Entri kali ini bukan khas untuk yang tak ada sahabat tau, ada sahabat ke tak ada ke boleh je baca entri ni. Nak pilih sahabat, mestilah kita ada kriteria untuk sahabat kita. Sebenarnya, siapa sahabat kita mempengaruhi kita atau cara orang di sekeliling kita menilai kita (macam berbelit-belit pulak ayat ni). Kita bukan nak berprasangka buruk tau. Contoh:

Mat: Kau kenal Abu?
Bulat: Abu mana pulak ni..dalam kampung kita ni ada lima orang nama Abu..Abu Bakar ke?..Abu tauke kedai ke..?
Mat: Abu kawan Ali!
Bulat: Ohhh! Ali gangster tu ke. Kenal sangat..

P/s:  Nama diatas tiada kaitan dengan sesiapa atau dengan mana-mana situasi. Hanya contoh semata-mata J )

Jadi..apakah ciri-ciri sahabat yang perlu kita pilih?
Adakah sahabat yang glamor?
Sahabat dalam kalangan orang bijak-bijak sahaja?..tak pandai tak nak kawan.. (ada ke orang begini?)

Berikut ciri-ciri memilih seorang sahabat:

Seorang yang baik peribadi dan tingkahlaku.

-Bukan apa kalau berkawan dengan orang yang tingkahlaku tak baik bimbang terpengaruh akan sikap tak baik..tapi kalau boleh ubah tingkahlaku ke arah kebaikan tak salahkan? Sebab kita semua tak sempurna ada baik dan buruk. Masing-masing ada pilihan.Tak salah beri peluang..kadang-kadang kita tak tahu hati budi seseorang..Cuma berhati-hati bersahabat.

Pilih sahabat yang tak terlalu pentingkan diri.

-Ini jenis sahabat yang selamatkan diri sendiri dulu. Janji dia selamat dan orang lain tak salahkan dia..pendek kata: Aku tak mahu tanggung risiko.

Sahabat yang dapat menerima kekurangan dan kelebihan.

-Kadang-kadang kita terlalu selesa dan anggap..ala kawan aku tu ok je,,jenis sempoi je..kutuk perli pun senyum je. Inilah situasi yang jarang difahami dalam persahabatan. Kadang-kadang dalam bergurau tanpa sedar kita melukakan hati sahabat kita. Jadi jika sahabat anda sangat menerima kekurangan anda.Anda memang bertuah tapi anda pun kenalah terima kekurangan sahabat anda..

Sekian.. 
   




Bagikan

Jangan lewatkan

Ciri-ciri Memilih Sahabat Yang Baik
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.