FOLLOWERS

Khamis, 7 April 2016

CERPEN: Pencuri Cinta (1)

CERPEN: Pencuri Cinta (1)


Shafaa mengatur langkah menuju ke kelas Tingkatan 5 Akaun 1, sambil berjalan mulut Shafaa mengalunkan rentak lagu yang sukar difahami. Hanya Shafaa saja yang faham. Lagu tanpa lirik bunyi seakan-akan lagu kanak-kanak tadika.

Bila rasa gembira tepuk tangan..yeay!!

   “Hoii budak, tidak dibenarkan menyanyi di kawasan sekolah. Menganggu ketenteraman okey...”

   Ciss! Siapa pulak sibuk-sibuk pasal hidup aku ni, huh? Macam suara cengkerik? Tahap suara macho rendah. Terr..terrr..data dianalisis ! memang sah suara ketua pengawas sombong tahap sombong berganda-ganda kalah si Tanggang. Shafaa menoleh ke arah suara yang menegurnya. Betullah, mamat poyo tu. Syafa mengeluh bosan plus plus menyampah. Habis mood gembira Shafaa.

   “Biarlah aku nak menjerit ke menyanyi ke? Bukan sekolah kau pun. Orang lain menyanyi kau tak tegur pun. Aku menyanyi kemain kau menganggu ketenteraman sekolah konon. Huh! Menyampahnya,”  marah Shafaa dalam nada tidak puas hati

   “Ok. Aku tulis nama kau dalam buku kesalahan disiplin. Kau telah lakukan dua kesalahan pertama, suara katak kau tu menganggu pelajar lain nak belajar walaupun baru tamat waktu rehat..kedua, kau melawan arahan yang diarahkan oleh aku. Hisyam bin Hasyim, ketua pengawas!”

   “Tulis jelah, tak payah ceramahkan aku panjang-panjang. Aku tak ada masa nak dengar lah” Shafaa dah meluat gila.

   “Nama kau?”

   “Shafaa. Berapa ribu kali kau tulis nama aku. Tak ingat-ingat ke?”

   “Syafa je?”

   “Bukan S.Y.A.F.A tapi S.H.A.F.A.A, Shafaa Natasya Binti Aziz.” Shafaa buat muka paling bosan.

Jemari comel Hisyam pantas mencatat nama Shafaa dalam buku notanya. 

   “Ok. Kau boleh balik kelas. Jangan asyik merayap je. Jangan rosakkan imej sekolah kita yang suci lagi murni ni. Kau faham?”

   “Faham! Gila kuasa betullah.”

   “Apa?” sengaja Hisyam buat-buat tak dengar.

   Sesuailah gelaran gila kuasa. Bukan aku je mengata kau. Satu sekolah kutuk kau sombong. Buktinya jelas lagi nyata dia menuduhku menganggu ketenteraman sekolah..Shafaa sempat lagi membebel dalam hati.

   “Ketua pengawas yang budiman. Saya hendak masuk ke kelas. Saya tak suka dengar lelaki berleter. Pelik dan tidak baik untuk kesihatan telinga saya.”

   Shafaa berlalu meninggalkan Hisyam masih terkial-kial hendak membalas kata-kata Shafaa. Shafaa memang sering menimbulkan masalah. Tak adalah sering sangat, Hisyam saja-saja cari masalah. Sehari tak ada kes melibatkan disiplin pelajar sekolah hai sepi betul hidup Hisyam.Shafaa tergesa-gesa menuju ke kelas. Semua ini gara-gara Hisyam mencari masalah. Lantaklah nak list nama aku banyak-banyak pun. Bukan salah aku! Aku mangsa buli dan penindasan.

   Hisyam berjalan ke bilik guru. Muka masam mencuka. Stress! hari-hari terserempak dengan minah kecik molek tu. Perangai Shafaa persis perangai adiknya, Nur Ain. Perangai sama ja. Kalau Ain siaplah di ketuk-ketuk dengan kuali. Biar benjol kepala. Hilang ingatan. Arghh!! tugas aku menjaga keamanan sekolah, disiplin pelajar dan pengawas.Memang suara Shafaa tu  hancus, suara buluh betong lagi merdu.

Hisyam! Tunggu!

Bersambung..


Bagikan

Jangan lewatkan

CERPEN: Pencuri Cinta (1)
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

1 comments:

Tulis comments
avatar
8 April 2016 10:28 PTG

bagus... seronok Tedi membacanya

Reply