FOLLOWERS

Khamis, 31 Mac 2016

Pengalaman masuk ke universiti

Dunia kampus part 1:

Sebelum masuk universiti

Result SPM..STPM..dah diumumkan. Mungkin sekarang ni masing-masing tengah fikir halatuju masa depan. Bekerja atau belajar? betul tak? Nak bekerja pun boleh nak belajar pun ok.Pilihan di tangan korang. Bekerja pun belajar jugak kan plus plus dah kerja ada pengalaman+pengetahuan. Belajar di universiti/kolej bertambah-tambah pengetahuan dalam bidang yang dipelajari. Ruangan ini Tinta Hayati ingin berkongsi pengalaman mula-mula yang bakal korang lalui selepas dapat tawaran U. 

1. Setelah korang dapat surat tawaran U, ok..smile sikit je..
tak nak smile pun ok je hihi (kes dapat bidang yang tak diminati).

2. Korang mula urus apa yang patut. Print surat-surat yang patut ..

3.Buat persiapan..beli barang keperluan diri. Baldi,.ubat gigi..korang kena beli sendiri..kalau korang pernah ada pengalaman tinggal di asrama korang mesti tahu apa yang patut bawak.Kalau korang jenis pelupa, catat senarai barang atau dokumen penting yang perlu dibawa.Bukan apa karang tengah on the way..terlupa barang, kalau rumah dekat U boleh je nak tinggal barang hehe..

Pengalaman masuk ke universiti

4.Angkut segala baju,..kasut dan harta korang, kemas dalam beg siap-siap.

Pengalaman masuk ke universiti
amboi banyaknya..sekadar hiasan..
5. Kalau nak tahu lebih banyak info..korang add group universiti di laman sosial..facebook.. Kalau ada kawan-kawan..kaum keluarga,jiran kampung/bandar yang belajar di universiti boleh la tanya kalau tak tahu.

-sekadar berkongsi pengalaman-




Baca selengkapnya

Selasa, 29 Mac 2016

Novel Jalan ke Puncak

Novel Jalan ke Puncak

·      <script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- teks728 -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:728px;height:90px"
     data-ad-client="ca-pub-3891996972122271"
     data-ad-slot="5626807346"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>
    


Novel Jalan ke Puncak  (karya:Juri Durabi).





SINOPSIS

 BAB 1 


    -Laiman menjalani latihan praktikal di syarikat minyak di Lutong.
·   - Laiman mendapat bimbingan dari Sukri ketika menyalani latihan.
·  - Apabila Laiman ditanya Sukri mengenai perancangannya setelah tamat belajar, Laiman memberitahu bawa dia ingin berehat sementara dan tidak mahu tergesa-gesa  menerima sebarang tawaran kerja kerana Laiman belajar atas biaya kerajaan.
·  - Laiman teringat kawan universitinya Chow Chin. Chow Chin berasal dari keluarga berada namun Chow Chin seorang yang merendah diri dan tidak sombong.Duit belanja yang diberikan oleh ayahnya disimpan Chow Chin dan duit tersebut dijadikan modal untuk Chow Chin mengusahan perniagaan kereta terpakai.Kemudian, Chow Chin menjadi ajen import eksport kereta di luar negara. Akhirnya, Chow Chin mengusahakan hotel mewah dan berstatus jutawan.
·  -Bagi Laiman kelulusan akademik tidak mendatangkan manfaat jika digunakan secara tidak betul. Laiman pernah berjumpa pekerja bengkel yang berusia 20-an dan tidak menerima pendidikan tinggi kerana kesusahan hidup.Namun, atas usaha dan berpengalaman luas,pemuda tersebut berjaya mengusahakan bengkel yang dilengkap teknologi moden.


BAB-2-

-  Laiman bertemu Soniah di pekan Lutong. Soniah bersama adik sepupunya.
-  Laiman dan Soniah berbincang tentang pelan yang Laiman minta Soniah siapkan.
-  Laiman tidak dapat mengambil pelan tersebut dari Soniah seperti yang dijanjikan
    kerana Laiman berada di loji penapisan minyak walaupun tugas tersebut adalah tugas
    kontraktor.Walaupun tugas kontraktor tetapi Laiman bertanggungjawab memastikan
    keadaan loji berada dalam keadaan baik.
-   Perkara yang dibincangkan Laiman dan Soniah juga berkaitan rakan sekerja mereka
    bernama  Muluk. Muluk pada pandangan Laiman merupakan seorang yang aneh.
- Laiman curiga pada Soniah. Soniah seolah-olah merahsiakan sesuatu berkenaan Muluk.






Baca selengkapnya